Når forretningene sliter

Å drive som takstmann er et spennende yrke og hvis man er villig til å jobbe hardt kan man uten tvil gjøre det meget godt i denne jobben. Men som ordtaket sier så finnes det ingen snarveier til himmelen, og dette er noe mange bedrifter har måttet ta inn over seg.

Når man driver sine egen geskjeft er det essensielt at man hele tiden holder et øye med driften slik at man har kontroll på eventuelle problemer som måtte oppstå. Det er mange utfordringer som kan dukke opp og hvis man ikke er flinke til å se etter faresignal kan man plutselig befinne seg dypt nede i gjørma og med fare for at alt kan gå på skogen. Derfor er det avgjørende å vite nøyaktig hva det er man skal se etter, og hvis man lykkes med det kan man berge seg unna mange problemer i tide før de utvikler seg til å kunne velte hele bedriften din.

Det kanskje største faresignalet du kan oppdage er at oppdragsmengden din sakte men sikkert begynner å reduseres. Da må du være på vakt og lete med lys og lykter hva det er som gjør at situasjonen har blitt slik. Har du begynt å få et dårlig rykte på deg? I så fall; hva er grunnen til akkurat det? Et dårlig rykte kan ha en svært ødeleggende effekt på ethvert etablissement, så her gjelder det å identifisere hva problemet er. Som takstmann er du 100% avhengig av å ha tillit blant dine kunder, så her er det viktig at man gjør jobben nøye. Spør gjerne kundene om tilbakemelding etter endt oppdrag og om de er fornøyd med jobben som er gjort. Begrunn valgene du har gjort på en god måte, så vil de aller fleste akseptere arbeidet du har gjort og resultatet det har gitt.

Et dårlig rykte farer avgårde som ild i tørt gress og det er betydelige enklere å få et slikt rykte enn et godt rykte. At folk er positive til deg er noe som du må jobbe med over tid, og lykkes du med det vil bedriften din stå betydelig sterkere i fremtiden.